Myanmar - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Denice Huijberts - WaarBenJij.nu Myanmar - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Denice Huijberts - WaarBenJij.nu

Myanmar

Door: Denice

Blijf op de hoogte en volg Denice

05 Mei 2017 | Myanmar, Rangoon

Yangon
De eerste nacht hebbie doorgebracht in een 'hotel'. Wel sliep ik in een dorm met 4 bedden, maar ik was de enige in deze kamer. Opzich niet erg. Maar als je mensen wilt ontmoeten is het wel gezelliger met kamergenoten. Tijdens het ontbijt zat iedereen aan een aparte tafel. Op dst moment voelde ik me erg alleen. En had, eigenlijk na aankomst al, besloten om naar een ander hostel te gaan. Er zit een hostel aan de overkant, daar was ik naar binnen gelopen of ze plek hadden. Meteen in de ruimte kreeg ik al contact.
Samen met een Zweedse jongen ben ik naar de Schwedagon Pagoda gegaan. Mooi, groot,indrukwekkend en natuurlijk toeristisch. Maar zeker evengoed de moeite waard!

Waterfestival
Dag 1
Ondertussen in het hostel meerdere mensen ontmoet, ook een Nederlands stel ontmoet. Jongen heeft ook de alo gedaan dus was snel gezellig. Gewapend met een flesje water in de dop op zoek naar een waterpistool. Droog over komen lukte in geen mogelijkheid. Overal staan ze met emmers, tuinslangen, bakjes en waterpistolen. En vooral omdat je een buitenlander bent, hebben ze het op je gemunt.
Op straat vonden we een kraampje met waterpistolen. Ik wilde natuurlijk een roze, deze was er met mini mousse! Helemaal blij;)
Gewapend gingen we naar het park. Waar oa een zwembad was die vol was met mensen. Hele dag rond gelopen, watergevuurd, oa ook langs de weg zelf met een brandweerslang voorbij gangers nat gemaakt. Trucks rijden voor de straten met mensen/kinderen jong en oud staand/zittend achterin. Op deze auto's hebben ze ook bakken met water staan, zodat ze onderweg ook nog water kunnen gooien.
Erg leuke gezellige dag gehad!

Dag 2
Gister was leuk, dus pistool weer gevuld en actie! Deze dag konden we toevallig achterop een truck met locale mensen! Wat een mazzel dachten we! Super aardig , kregen biertjes, gekookte eieren en konden onze pistools vullen met ijswater! Ja, ijswater; de grote bak op de truck was gevuld met een mega ijsblok, met met dat smelt water kon je mensen nat gooien. Of je kreeg het zelf over je heen..
Maar naar mate er meer werd gedronken werden de mannen handtastelijker.. voelde me niet meer op mijn gemak. En we stonden ook al een tijd stil met de truck. Omdat de weg nog dicht was voor het grote podium. Waar je dan langs rijd met de auto en nat word gemaakt met brandweerslangen. Dus van de truck af gegaan en te voet verder. Helaas begon het aan het aan het eind van de dag te regenen.. letterlijk waterfestival!

Dag 3
Niet echt mooi weer en had eigelijk geen zin meer in het waterfestival. + mn pistool was stuk gegaan haha!
Dus besloten we met de cirkel train te gaan. Een 3 uur durende rit om de stad heen. We dachten wel droog te zitten. Dachten. . Onderweg en op stations stonden ze klaar om emmers met water de trein in te gooien. Trein had namelijk geen ramen en deuren dus droog blijven is een grote uitdaging, waar we niet in slaagde..

Dag 4
Nu was ik er echt klaar mee. De dag ervoor had ik al donuts gehaald, zodat ik de hele dag in het hostel kon blijven.. Want het is gewoon geen optie om naar buiten te gaan zonder nat gemaakt te worden..
Ik was er vooral klaar mee omdat het regende, en je nat gegooit wordt met ijswater,Dus je wordt gewoon ijskoud (klappertanden)
Maar uiteindelijk toch maar de straat op om te eten. Het kwam met bakken uit de lucht.. maar moet toch wat eten.. eind van de dag voelde de sfeer ook niet meer fijn. Dronken mensen etc.

Als je het nieuws hebt gevolgd. Heb je misschien gelezen/gehoord dat er 285 doden zijn gevallen tijdens het festival. Eigenlijk verbaasde mij dit niet. Mensen staan achterop de trucks tijdens het rijden, als de truck optrekt grote kans dat je er uit kunt vallen. Plus zoveel dronken mensen waaronder ook de chauffeurs. En vechtpartijen. Gelukkig deze niet echt gezien; maar een andere route naar het hostel genomen, omdat er 2 groepen ontstonden en jongens klaar stonden gewapend met stenen in hun handen... ben heel blij geweest dat ik niet alleen was!

Bagan
Volgende dag had ik mijn vlucht naar Bagan! Heb een vlucht moeten boeken omdat er verder geen vervoer was. En natuurlijk wel graag meer zou willen zien van Myanmar.
Bagan is een stad met heel veel tempels en pagoda's. De ene groot en ander klein. Veel bezocht/toeristisch of niemand te bekennen.
Met een e-bike kan je van tempel naar tempel. E-bike =een elektrische scooter. In Bagan had ik ook al snel contact met een Amerikaanse meid (Bailey) en nog wat andere. Ik noem niet meer iedereen op (sorry) maar ik ben dus eigenlijk nooit lang alleen.
Eerste avond hebben we een sunset boottochtje gedaan. Maar door de wolken was er niet echt een zonsondergang. Jammer, maar opde boot was het evengoed gezellig. 10 personen op de boot met wat hapjes en drankjes. Volgende ochtend wilden we de zonsopgang zien vanaf een tempel. Maar op het moment dat we uit bed gingen regende het super hard. Na ff wachten or het droog was toch er vroeg (6 uur) op uit gegaan met de e-bike. Zo fijn als je alle tempels in de vroege ochtend bezoekt: amper mensen en het is niet zo heet!!
Zonsondergangen heb Ik trouwens ook elke avond gezien, zitten op een tempel uitkijkend over de andere tempels en pagoda's. 1x waren we met zn 2en. En 1x was ik helemaal alleen, uiteindelijk kwam er een locale jongen (gids) me gezelschap houden. Maar hij had helaas andere intenties. Dus gezegd dat ik ging eten met vrienden van het hostel toen de zon weg was.

St Popa
Dit is een berg, met op de top een tempel. Daar kan je komen door eerst 700 traptreden te nemen! Goede lichaam beweging (in de hitte) leuk om ff als uitstapje te doen, maar niet spectaculair. Ik heb al zoveel mooie uitzichten gezien...

Mandalay
Mn laatste 2 dagen heb ik in Mandalay doorgebracht. We zouden een zonsondergangtour doen naar een houten brug. Maar helaas regende het. Dus de groep besloot dezelfde tour met de zonsopgang te doen. Helaas kon ik toen niet mee omdat ik mijn vlucht naar Bangkok moest halen. En durfde de gok niet te nemen dat we optijd terug waren.. Dus niet veel gedaan in Mandalay. Jaa ergens eten enz, maar dat doe je in elk stadje; )

Mijn conclusie Myanmar;
Niet mijn land. Veel tempels, mooi maar alleen de mooiste, die de moeite waard zijn bezoek ik. Ook al droeg ik bedekte kleding=lange broek en shirt over mn schouders. Voelde me niet op mijn gemak. En de mensen zijn nogal vies; eten pruim/kauw tabak waardoor hun tanden rood/zwart zijn. 2 weken was voor mij genoeg! En zeker geen spijn dat ik niet alles heb kunnen doen wat ik in eerste instantie wilde..

  • 05 Mei 2017 - 18:31

    Marja Huijberts :

    Wat heb je al veel gezien en gedaan. Ik ben blij dat je nog niet heel veel vervelende dingen hebt meegemaakt. Ga af op je gevoel! Ben ook nieuwsgierig naar je verslag van je periode met Danielle. Ook al hebben we al het een en ander gehoord via Skype. Geniet van de reis van je leven en heel veel succes met de meditatie op Java! Dikke kus en knuffel van mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Myanmar, Rangoon

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

02 November 2017

Eerste maanden Sydney

02 November 2017

Eerste maanden Sydney

17 Oktober 2017

Lombok Bali

17 Oktober 2017

Nusa Ceningan, Nusa Penida, Gili's, Lombok

26 Juni 2017

Bali
Denice

Ik vertrek 25 november naar Thailand. Start in Bangkok en reis daarna door Thailand, daarna Laos, Cambodja en Vietnam. En pak daarna graag Java, Bali en Lombok mee.

Actief sinds 10 Okt. 2016
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 19889

Voorgaande reizen:

10 Oktober 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: